Falske nyheder er ikke nyt

Formidling af falske nyheder er ikke nyt, men med de sociale medier, er det blot blevet nemmere. Alle falske nyheder handler ikke kun om Clinton og muslimer og om at ændre dagsorden, men også om at tjene penge.

Et godt eksempel er den falske nyhedsbrevportal nyhed247.dk som i disse dage, har købt sig til et sponsoreret opslag på Facebook. Her deler de en artikel om tre studerende,  der i 2015 knækkede koden til en speciel algoritme. Med artiklen følger et link til forsikringstjekker.dk.

Fordi historien er god, bliver den dog ikke sand, for i 2015 havde en identisk website – findforsikring.dk allerede været aktiv i tre år.

falske-nyheder-05

falske-nyheder

 

Så når nyhed247.dk deler en artikel på Facebook, hvor de skriver, at unavngivne finanseksperter udtaler at det er en ”revolution af forsikringsmarkedet, er det løgn, og blot udviklet, for at lokke dig over på forsikringstjekker.dk, så de kan sælge dine kontaktinformationer til forsikringsselskaberne. Money talks.

Kigger man ordentligt efter, ser man også øverst på siden, at der med småt og med hvid skrift på hvid baggrund står; annonce/sponsoreret indhold.

Så det der ligner en artikel, er ikke andet end en annonce, der ligner en artikel, men med falske oplysninger.

 

Hvem står bag….

Bagforsikringstjekker.dk finder vi da også en “gammel” digital kending, den 23 årige Patrick Sværke, der i følge sin egen Facebookprofil, er Chief Technology officer for sitet..

Patrick kender vi allerede, som ejer af webshoppen Dreamsmile, der får så mange klø af anmeldere på Trustpilot, der alle kalder hans dreamsmile webshop for fup og fiduser. Du kan læse artiklen her

Og han har gjort det før. Blandt andet skrev journalistforbundet om hans nu lukkede side avisa.dk, der delte fupnyheder blandt rigtige nyheder. Og følger man i hans digitale fodspor, er det ikke det eneste site, der har haft glæde af Patricks hjemmedigtede historier.

vimulo

 

 

Falske nyheder er ikke nyt

Nettet flyder over med falske nyheder. Både den rene propaganda, der skal skabe splid, og den grådige, der skal lokke forbrugerne til at bruge penge.

For der kan tjenes gode penge falske nyheder.  Både for dem der deler nyhederne, og derved tjener penge på et link videre (affiliatelink). Men også for dem, der ejer siden, der linkes til.

Artiklen om algoritmen er dog harmløs. Det eneste der kan ske er, at du får dine kontaktinformationer delt, og at du har hjulpet unge Patrick til at købe en ny Audi.

Men alle falske nyheder, er dog ikke lige harmløse.

I 2016 skrev Politiken, hvordan undersøgelser viser, at over 56% af danskerne, får deres nyheder fra de sociale medier, her primært facebook. Det stiller store krav til de 56%, at de selv har de kildekritiske briller på, når de læser. For intet på de sociale medier, er nødvendigvis hvem og hvad de giver sig ud for.

Så hvis du er blandt de 56% der får dit daglige nyhedsfix dækket online, så husk kildekritikken.

Dit medie, dit ansvar.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.