Er der blogblokering hos det offentlige?

“Vi har ikke tid til at svare på bloggeres henvendelser”, var ordene fra presseafdelingen hos Københavns Politi, da de i dag afviste at svare mig på min 12 dage gamle mail. Det svar kom der et nyt blogindlæg ud af.

Den 1. april 2016 var jeg i gang med at skrive et indlæg om falske webshops, så jeg skrev til Københavns Politis presseafdeling for at høre, om de havde en afdeling, der stod for denne form for digital kriminalitet, og om det var muligt at høre mere om, hvordan de arbejdede. Jeg var klar over, at det sidste ikke kunne forklares kort, men jeg håbede at komme i kontakt med en medarbejder fra afdelingen.

Den 5. april havde jeg ikke hørt fra dem. Til gengæld havde min vinkel ændret sig fra at være et indlæg om falske webshops i flertal, til et om webshoppen www.tilhuset.com, som jeg i dag ved, svindlede for en halv million på blot fem dage. Det skrev jeg efterfølgende til politiet.

blog af

Den 12. april havde Københavns Politis presseafdeling fortsat ikke svaret mig, og samme dag blev mine spørgsmål afvist pr. telefon af presseafdelingen d,  “de ikke har tid til at servicere bloggere”.

Den digitale virkelighed
Nyhedsplatformen har ændret sig, og læserne er gået bort fra blot at vente på oldschool avisers knitrende artikler, til i stedet at google efter de digitale mediers. Det vi søger – og det vi finder – er det, vi læser.

”Breaking” og de hurtige overskrifter samt en stor del af det internationale stof er fortsat de store nyhedsmediers berettigelse. Meget andet får læserne fra dem, der skriver det, de godt kan lide at læse.

Nogle finder spændende artikler hos Zetland, POV eller Altinget. Andre hos Den Fri, Den Korte eller Journalisten. Og så er der nogle, der vælger os små bloggere, når de scroller efter læsestof.

Selvom vi ikke har samme læserskare, bør vi dog ikke overses i mediebilledet. For vi kan som alle andre medier skabe. Og vi kan skade. Den første del bliver benyttet af så mange store virksomheder, at der har været behov for at lovgive om skjult reklame på blogs.

Men nu skriver vi jo ikke alle om mad og make-up.

Jeg kan. Først
Da jeg var først ude med historien om Mohamad og #BilkaGate, blev den læst over 13.890 gange på min blog, inden resten af Danmarks medier havde den på forsiden. Min historie om falske Facebook-konkurrencer blev på tre dage læst over 10.000 gange.

Da jeg tilbage i 2013 skrev for DenFri.dk om overfaldet på en kvinde med en barnevogn, og hvad jeg mente kunne være en falsk anmeldelse der blev delt på de sociale medier, blev artiklen DELT – og ikke blot læst – over 11.000 gange og blev blandt årets mest læste. Det var højst sandsynligt også derfor, at politiet valgte at se på sagen igen, og jeg kunne nu skrive et nyt indlæg om drejningen i sagen. En artikel der også kom på listen over Årets mest læste. Del to kom også på Kommunikationsforum, hvor over 15.000 kiggede forbi. #LidtPralSkalDerTil

Jeg skriver ikke hver dag, da jeg ikke kan leve af det. Og det er langtfra altid, jeg får skrevet noget, der fænger. Noget der nok gælder for de fleste skrivende. Men breaker man som blogger, kan man enten blive elsket eller hadet, og hvis jeg ikke gør det godt nok, kan også jeg blive stævnet efter paragraf 267. Og da jeg ikke har en redaktionschef at gemme mig bag, er det lige så vigtigt for mig at kunne underbygge og bevise det, jeg skriver om, som det er for de veletablerede medier på mediestøtte, og for dem der er medlem af pressenævnet. Men det kan være svært, hvis presseafdelingerne vælger at sætte en blogblokering på mig.

Skal jeg virkelig blogge af?
Jeg elsker når jeg får færten af en god historie. Jeg nyder researchdelen, jeg tænder, når jeg finder den røde tråd, og jeg bliver høj, når jeg samler materialet til min historie. Og uanset om pressecheferne kan lide det eller ej, så er jeg en del af den nye digitale virkelighed. Og jeg håber, at jeg er kommet for at blive.

Men for at være en god blogger, der kan formidle seriøst og redeligt, kræver det, at jeg har adgang på lige fod med de andre medier. Og selvom det ikke var grunden til, at jeg meldte mig ind i Dansk Journalistforbund, sikrede indmeldelsen mig dog et pressekort, der ifølge forbundet bogstavelig talt kan få mig ind “bag politiafspærringer”. Men det kan åbenbart ikke sikre mig et svar fra deres presseafdeling.

 

pressekort

 

Dette indlæg er ikke en hetz mod politiets presseafdeling, for de arbejder jo blot ud fra de ressourcer, de har til rådighed. Det handler i stedet om os bloggeres virkelighed, og at det må være på tide at både statslige og kommercielle virksomheders presseafdelinger hopper med ind i 2016 og tager et valg om enten at justere deres organisation, så de har ressourcer til at servicere os bloggere i den nye digitale medievirkelighed, eller sætter en synlig blogblokering på deres website, så vi ikke spilder vores tid.

Blot at ignorere en bloggers høflige henvendelse er – som I nok kan læse her – en dårlig løsning. Vi skriver 2016, og medieplatformene er i en rivende digital udvikling. Og den – eller jeg – stopper ikke her.

 

… Presseafdelingen er informeret om at jeg skriver dette indlæg. Jeg har skriftligt bedt om lov til at citere, men jeg har endnu ikke fået en godkendelse, derfor ingen direkte citater, blot en omtale af hændelsen. 
Opdatering den 19.4.17. Mit indlæg om Victor Greve er i skrivende stund, læst over 236.601 gange. https://www.digitalreportage.dk/tilbyderenligemoedrepengeforsex/
 her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse alle mine indlæg, og jeg når det ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge, Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en anden? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter. Jeg takker for den gode tanke på min mobile Pay: 40409028

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.