Danske webshops overholder ikke EU-reglerne

Er det civil ulydighed, når danske webshops endnu ikke overholder de regler, der sikrer forbrugerne selv at kunne vælge, hvilket kort de ønsker at betale med, eller er det bare teknikken der driller?

Den 9. juni måned 2016 trådte en nye EU-regel i kraft, der skal give forbrugerne mulighed for selv at kunne vælge, hvilket del af visa/dankortet som de ønsker at benytte, når de handler online.

En regel der giver mening i en tid, hvor online svindel er et støt stigende problem (jvf. politiets data fra 2015) og dankortet endnu ikke giver helt samme mulighed for samme indsigelse og hjælp fra banken som visakortet.

Et eksempel er ved kopivarer. Har du fået en kopi leveret, i stedet for det originale produkt, du troede du betalte for, kan du få pengene retur fra din bank, hvis du har betalt med Visakort eller Mastercard. Ikke med Dankortet.

Finansrådet har lavet en oversigt over de tre kort i samarbejde med bankerne og forbrugerombudsmanden. Læs med her. 

Derfor kan det lille valg og den EU-regel have betydning for dig som forbruger.

bikinioutlet.dk - forsiden

Billede: Bikinioutlet.dk danskejet webshop der leverede kopiprodukter fra fra alibaba. 

Et halvt år efter lovgivningen trådte i kraft, er der dog fortsat en stor del af de danske webshops, der stadigvæk har forudstillet deres betalingsløsninger, så du automatisk bliver trukket på dit dankort.

Betaler du med MasterCard eller Visa i netbutikker, er du bedre stillet, hvis du vil gøre indsigelser mod butikken. (kilde Danske Bank).

 

Menneske eller maskine

For at de danske webshops kan efterleve lovgivningen, skal leverandørerne af betalingsløsninger ændre på opsætningen. Det kræver teknik.

De tekniske specifikationer, skal ifølge ePay Scandinavia, en af Nordens største udbydere af betalingsløsninger, komme fra Nets.

epay-twitter-nej-vi-har-ikke-faaet-den-fra-nets

 

Den 18. november skriver ePay på Twitter, at de endnu ikke har modtaget de nødvendige specifikationer fra Nets, og har derfor ikke kunne levere den betalingsløsning til deres kunder.

Nets svarer tilbage, at alle udviklerne har modtaget informationerne i maj 2016.

Jeg har efterfølgende modtaget en mail fra Claes Nyströmer, PR ansvarlig for ePay Scandinavia, at de nu ved, at de har det de skal bruge og de arbejder på det. 

Vi är dock fast beslutna om att så snabbt som möjligt implementera detta då vi ser att det adderar värde till konsumenterna och således också våra kunder.

 

nets-svarer-de-har-sendt-det

 

 

ePay er dog ikke den eneste leverandør af betalingsløsninger, der  ikke har rettet betalingsløsningerne til for deres kunder.

DIBS, med kendte kunder som Magasin og Aller Media, bekræfter at de har de tekniske specifikationer og en betalingsløsning på plads, men at deres kunder selv skal henvende sig for at få det etableret.

Som salgschef Henriette Høyer udtaler; “Vi bliver dog ikke bestormet af kunder”

Det samme gør sig gældende hos en anden leverandør af betalingsløsninger, QuickPay, med kunder som Inwear.dk og Matinique.dk. Her skal kunderne også selv henvende sig, før de retter noget til.

Som QuickPays direktør Thomas Jensen udtaler; “Vi oplever ingen efterspørgsel fra vores kunder.

Så indtil nu, efterlever meget få af de danske webshops den nye EU-regel.

 

.inwear-tager-valget-for-dig

 

 

Det er billigere at lade være

Den civile ulydighed hos de mange webshops, skal måske findes i deres salg. For som Thomas Jensen fra QuickPay forklarer, så er det en kendt sag, at for hvert valg, en forbruger skal foretage sig i betalingsprocessen, jo flere falder der fra.

Jo flere valg en kunde skal tage, jo færre kunder får webshoppen.

 

Da webshoppen samtidig betaler mere i gebyr, hvis kunden har købt med visakort fremfor dankort, og de også får pengene overført senere, hvis handlen er foregået med et visakortet, er der også et økonomisk incitament i, at lade kunderne betale med dankort.

Dit køb. Dit kort. Dit ansvar

Måske har du ikke bemærket det, når du handler online?  Der står på webshoppen, at de tager imod visa/dankort, du taster kortnummeret ind, kortet bliver registreret og du har betalt. Har du været vågen, har du måske bemærket det lille dankort logo der kom frem, der viste at det var det kort du brugte. Eller måske ikke. Men uanset hvad, er det logo underordnet, for du havde ikke noget andet valg.

Online svindel er støt stigende. Og derfor bør man som forbruger, ikke kun overveje gebyrer, men også hvilken betalingsmetode, der giver mest sikkerhed, når man handler online.

Lige nu giver MasterCard og Visakort, forbrugerne de bedste muligheder for at få hjælp fra deres bank.

Forskellen er ikke nødvendigvis stor, men kan være vigtig.

 

visa-dankort-danske-bank

 

Men hvad hjælper den viden,, hvis du ikke selv kan få lov til at vælge dankortet fra, når du bruger dit visa/dankort? For det valg, har webshoppen taget for dig.

Er det lovligt? Nej! Men ikke desto mindre, er det hvad der som oftes sker.

Hvem har ansvaret for, at betalingsløsningerne lever op til den lovgivning der er? Den tager jeg i næste artikel 😉

 

…. her på minichili-redaktionen har jeg ingen gratis praktikanter der kan korrekturlæse alle mine indlæg, og jeg når det bare ikke selv. Så jeg tager forbehold for løsslupne kommaer og syrede tastefejl. Håber dog de kan underholde, mere end de kan forarge 
Kunne du bruge artiklen til noget, eller ønsker du at jeg skriver en anden? Så vil jeg være glad for en donation for den underholdning du mener du fik. Og skriv gerne hvilket ønske du har for din mønt. Du betaler. Jeg skriver. Både før og efter. Jeg takker for den gode tanke på min mobile Pay: 40409028

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

REKLAMEFRIT OMRÅDE

Vi foretrækker et reklamefrit område, det er dog muligt, at donere et beløb, hvis du er tilfreds med hvad du læste.

Send alt fra 5 kr. til 5 mill - betaling kan ske via mobilepay til box 7855BH. 

Send en mail på info@sweetchili.dk, hvis du ønsker at få tilsendt en faktura.